SELAMAT DATANG KE HALAMAN KG.PURUTAWOI

SELAMAT DATANG KE HALAMAN KG.PURUTAWOI

Ahad, 15 Ogos 2010

SUKU MAKIANG SEPATUTNYA DI IKTIRAF SEBAGAI SATU BANGSA


SUKU MAKIANG SEPATUTNYA DI IKTIRAF SEBAGAI SATU BANGSA

Menurut beberapa sumber, Suku Makiang kebanyakannya membuat penempatan di sepanjang Pesisir Pantai Sungai Milian yang kini dikenali sebagai Sungai Kinabatangan. Suku-suku Makiang ini pada kebiasaanya tinggal di kawasan-kawasan anak sungai dan juga di pesisir pantai Sungai Milian.
Apa yang di kesalkan oleh beberapa Tokoh Suku Makiang, Suku Bangsa Makiang ini tidak di daftarkan dalam senarai Bangsa-Bangsa Dalam Negeri Sabah. “Apa yang kita dapat lihat pada hari ini ialah Suku Makiang hanya dimasukkan dalam kelompok Bangsa Sungai, sedangkan Suku Makiang ini hanya ada di sepanjang pesisir pantai Sungai Milian dan tidak terdapat di mana-mana dalam kawasan Negeri Sabah.” Menurut apa yang dikatakan oleh En.Lokman Bin Jawa. dan En. Akuah Bin Saukoi, “sepatutnya Suku Makiang mendapat status sebagai satu BANGSA dan bukanya sebagai SUKU. Ini kerana dalam Makiang masih ada suku-suku seperti Segama,Kuamut, Milian dan Timbawang.” Ketika penyelidikan dan pemantauan yang dibuat , kebenaran dakwaan tersebut memang adalah benar. Semua suku dalam Bangsa Makiang ini mempunyai sebutan yang hampir sama meskipun loghatnya ada sedikit berbeza.

2 ulasan:

  1. } MAKIANG WAJIB DI IKTIRAF SEBAGAI SATU BANGSA SEPERTI YANG TERTULIS DIPUSAT KAJIAN BAHASA AUSTRALIA, KANADA, ENGLAND DAN DI BRITISH CLOMBIA.

    MAKIANG DI DUNIA BUGIS BONE JUGA DI PANGGIL MELAYU PURBA.

    MAKIANG BANGSA PURBA
    YG TERASING
    PADA ZAMAN
    DULU
    ******

    BalasPadam
  2. *****
    SATU MALAYSIA

    MAKIANG FOREST RESERVE ATAU HUTAN SIMPAN MAKIANG DALAM JAJAHAN PURUTAWOI. GOGOSAN KAMPONG KAMPONG DALAN JAJAHAN PURUTAWOI MANA SUDAH ?

    SEKARANG RAKYAT MAKIANG MENUNTUT HUTAN SIMPAN MAKIANG SKIM HUTAN KEKAL ABADI MILIK RAKYAT MAKIANG.

    HITAM PUTIH TELAH TERBAKAR BERSAMA BANGUN JABATAN TANAH BUKIT GARAM TETAPI ITU ALASAN SAJA ITU.

    KEMBELIKAN HAK PRIBUMI MAKIANG !!!!!!

    JANGAN ITU YAYASAN SABAH UKUR BILANG TANAH YAYASAN SABAH.

    TQ SI BUKA MATA.

    *****

    BalasPadam