SELAMAT DATANG KE HALAMAN KG.PURUTAWOI

SELAMAT DATANG KE HALAMAN KG.PURUTAWOI

Ahad, 15 Ogos 2010

EN.GAGAH DAN AHLI KELUARGA MENGANUT KEPERCAYAAN PAGAN


EN.GAGAH DAN AHLI KELUARGA MENGANUT KEPERCAYAAN PAGAN


En. Gagah adalah orang Purutawoi yang mendapat isteri, Puan Dalami dari suku Rumanau iaitu dari Kampung Mangkawago.
Menurut beberapa sumber yang boleh dipercayai, En.Gagah dan ahli keluarga adalah penganut Agama Muslim sejak dari nenek moyang lagi. Namun atas nazar yang terlepas untuk mendapatkan anak lelaki, En.Gagah terpaksa menganut Agama Pagan selepas mendapat anak lelaki yang pertama iaitu Amir Hassan @ Ambirasan sebelum mendapat sekali lagi anak lelaki yang kedua iaitu Utai. En.Gagah dan Puan Dalami di kurniakan empat orang cahaya mata. Berikut adalah anak-anak En.Gagah hasil perkongsian dengan  Puan Dalami mengikut urutan; a). Sumah (P), b). Amir Hassan @Ambirasan (L), dan c). Utai (L).

8 ulasan:

  1. ***
    DATO PADUKA GAGAH MILIAN

    TERIMA KASIH DATO PADUKA GAGAH DIATAS KE PERIHATINAN DATO MENJAGA KETURUNAN DENGAN IKHLAS DI PENDALAMAN TERULU KINABATANGAN (DARI KUALA KINABATANGAN 450 BATU KE ULU)SAMBONG MILIAN (30 BATU KE ULU) DAN SAMBONG TIMBAWANGHINGGA KE ULU SEKALI.
    {JALAN DARAT HANYA UJUD PADA HUJUNG 1990AN.

    KUBURAN TINOMO MILIAN SEBELUM DAN SETERUSNYA KETURUAN DATO GAGAH AKAN JADI WARISAN SUKUSAKAT DATO UNTUK KEKAL ABADI SEPANJANG ZAMAN SEBAGAI TANDA DAN TRADE MARK ANAK , CUCU, CICIT, DAN SETERUSNYA DI JAJAHAN PURUTAWOI MILIAN.

    BalasPadam
  2. ***
    Salam Damai Salam 1Malaysia!!!!

    Hai sukusakat dan sahabat ku di purutawoi, walau saya belum sampai di jajahan purutawoi tetapi saya bangga kerana bapa saya berasal dari pendalaman di tengah2 peta negeri sabah.

    Kami dibesar diperantauan dan kami adik beradik ada lapan orang hidup dan hanya dua orang adik kami yang pernah sampai ke kuamut hingga ke penangah.

    Untuk gangam tamadun dan Jajahan Purutawoi kekal maka dicadang kepada PEMERINTAH supaya kekal milik penduduk orang2 Purutawoi sampai bila2.

    kami adik beradik menyokong kamu orang2 bumiputera asal Purutawoi.

    dari Dr. Agata Bte Jumini , Peguam Elip Bin Jumini , Kpl. Soli , Dr. Niang Bte Jumini dan adik beradik.

    ***

    BalasPadam
  3. anak jati purutawoi16 Mei 2011 pada 10:52 PG

    terima kasih wahai 8 org adik beradik keturunan makiang/kg.purutawoi. memang kamu patut dicontohi oleh anak2 muda yg berasal dari Tongod. tak pernah lupa diri dan tetap berpaling kepada asal-usul sendiri.

    terima kasih..

    BalasPadam
  4. Salam Hormat,

    Tahniah kepada keluarga En. Gagah yang terus kekal sebagai anak warisan jati Kg. Purutawoi yang baru saya kenali dan temui. Untuk makluman yang punya blog saya ada lah keturunan ke 7 waris Datu Paduka (Nama lengkap dirahsia semenjak dahulu hingga di alam ghaib pun dirahsiakan) yang sudah sampai masa untuk menemuinya.

    Sampaikan salam hormat pada En. Gagah dan keluarga. Suatu masa nanti di izin Allah saya akan sampai juga hajat saya untuk menemuinya.

    Terima Kasih.

    BalasPadam
  5. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

    BalasPadam
  6. Salam hormat,

    Terima kasih marong so kapuondom kaou po so inungkiaton kandiri.
    tujuan nu 'blog' situ waayo ido lalan untuk so toko om anak-anak toko mamuondom mululi so inungkiato sabanar. jadi, awarong maam bang setiap kali toko waa kasampatan musarita tuwoi so 'natad(laman web/blog) ni Aki Ambirasan' situ, katulis toko ada toko sabanar nu supaya bang singkarang aliong tokoyo, anak-anak toko kasiou so ada tinangaran toko yang mungkin boli menjadi bahan sejarah keluarga nu pinusuug-suugan toko. nanti ido runat bang abuka blog situ nu ampupu2 toko akan datang... nasiro kapandai bahawa toko pun aparna masu om musarita-sarita tuwoi so 'natad ni aki' situ. Bang aidoya halangan asuang, masa akan datang, waa ido ruangan khas nanti tuwoi so 'natad' ni aki situ rangkaian keturunan berserta gambar keturunan ni Aki Gagah.

    Terima kasih.

    musarita wagu limbang..

    BalasPadam
  7. Sdra. Penulis Blog,

    Siapa nama saudara, dan bagaimana mahu menghubungi sdra.

    Terima kasih.

    BalasPadam
  8. saudara yg bertanyakan nama penulis blog ini, siapa pula? hehehe jangan mara ya. mungkin saudara kita penulis ini juga perlukan nama saudara. kalu saudara perasan atau kenal, gambar yg di atas tu la penulis. saudara boleh datang sendiri ke KG.Purutawoi kalu saudara teringin sangat nak berjumpa dan berkenalan dengan dia.

    BalasPadam